درحال بارگذاری...

زهکشی مزارع

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

زهکشی مزارع


زهکشی مزارع

زهکشی و تاثیر آن بر زمین های کشاورزی | روش های مختلف پیاده سازی زهکشی یکی از مهمترین اقدامات در زمین های کشاورزی که به منظور تسهیل رسیدن آب به ریشه ی گیاهان و همینطور تهویه ی مناسب زمین های کشاورزی می باشد ، زهکشی است. در این مقاله به بررسی زهکشی و سیستم های مورد استفاده برای حصول بهترین نتیجه خواهیم پرداخت.


زهکشی چیست ؟

زهکشی به معنای ایجاد شرایطی مناسب به منظور خارج کردن آب های اضافی موجود در زمین می باشد.

به عبارتی دیگر می توان گفت زهکشی عبارت است از خارج نمودن آب و نمک‌های قابل حل از سطح و زیر سطح مزرعه ، به منظور تسهیل رشد گیاه . (از نظر شوری و تهویه)، این عمل از حدود 2000 سال قبل مرسوم بوده است.

شایان ذکر است که عمل خارج کردن آب از زمین های کشاورزی و … به صورت طبیعی نیز امکان پذیر می باشد ، اما سیستم های پیاده شده برای زهکشی سبب تسریع این عمل خواهند شد و زمین را برای کشاورزی با سرعت بالاتری مهیا خواهند کرد. علت اصلی زهکشی پدیده ی ماندآبی یا همان ماندن آب اضافی در زمین است.

همان طور که آب مایه ی حیات است و بودنش برای رشد و نمو گیاهان ضروری است. بیش از اندازه بودن آن نیز برای گیاهان مضر است.

این اتفاق ممکن است به دلیل

زهکشی معمولا در زمین های کشاورزی ،زمین های ورزشی – تفریحی و زمین های در حال احداث ساختمان انجام می گیرد.

در شرایط عادی گیاهان حداکثر تا چند ساعت می‌توانند حالت ماندآبی را تحمل کنند و بعد از آن آب گیاه به تدریج از بین می‌رود و خشک می‌شود.

پدیده ی ماندآبی باعث کم شدن اکسیژن درون خاک می‌شود. همچنین به علت کاهش فعالیت میکرواورگانیسم‌های خاک، دمای خاک کاهش می‌یابد و این شرایط برای گیاه مناسب نیست. در شرایط ماندآبی ریشه گیاه مقدار کمی از مواد غذایی را جذب می‌کند و در نتیجه فقر غذایی نیز برای گیاه به وجود می‌آید.

تمام این عوامل و شرایط باعث متوقف شدن رشد گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. نتیجه این امر کاهش تولید محصول کشاورزی،کاهش کیفیت محصول و یا از بین رفتن کامل محصول و ضرر به کشاورز خواهد بود. همچنین حجم زیاد آب در اطراف ساختمان، پل وجاده‌ها بسیار خسارت بار است . در زمستان ها آب اضافه حاصل از بارندگی باعث یخ زدگی سطح جاده و در نتیجه تخریب آن می شود.

گفتنی است در زمین های ورزشی و تفریحی نیز پدیده ی ماندآبی باعث آسیب زدن به چمن ها می شود. که زهکشی مناسب می تواند از آسیب دیدن این زمین‌ها جلوگیری کرده و امکان استفاده بیشتر و بهتر از آنها را فراهم نماید. همچنین سیستم زهکشی مناسب در زمین های کشاورزی نیز موجب رشد بهتر گیاهان و افزایش محصولات کشاورزی می شود.

مهمترین فواید زهکشی  :

از دیگر فواید زهکشی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱-کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن زمین

۲ -کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین

۳- جلوگیری از فرسایش

۴- کنترل سیل

۵-حفاظت از محیط زیست

۶- سلامت و بهداشت عمومی

۷-حفاظت از ساختمان ها و تاسیسات عمومی

۸ -توسعه روستایی و امنیت غذایی

معایب زهکشی : 

از مهمترین معایب زهکشی می توان به موارد زیر اشاره کرد :


مریم رخشانی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


زهکشی مزارع سیرنگ پهباد کشاورزی سمپاشی

این مطالب را هم بخوانید!

بذر اصلاح شده چیست؟

بذر اصلاح شده در واقع بذری ست که به لحاظ ژنتیکی نسبت به بذرهای هم قطارش برتری دارد. این برتری ممکن است در اثر مهندسی ژنتیک و یا در اثر لقاح غیرطبیعی والدین باشد و یا روش های دیگر. بذر اصلاح شده باید اغلب ویژگی های مطلوب کشاورز و مصرف کننده را داشته باشد. برای مثال یک فلفل دلمه ای که به کم آبی مقاوم...

ادامه مطلب »

آیا وجود کلسیم برای گیاه ضروری...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

استفاده از پهپادها در کشاورزی

آیا میدانید پهپادها به تهیه نقشه های زمین شناسی دقیقتر و با وضوح بالاتر کمک کنند؟ آیا میدانید با پهپاد تصویربرداری از مناطق سخت دسترس و پنهان امکان پذیر میباشد؟ پهپادها می‌توانند به تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دقیقتر و با وضوح بالاتر کمک کنند. این نقشه‌ها به تحلیل و بررسی ساختار زمین و لایه‌های زمین...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116